Monday 15 August 2011

KISAH AKU DAN QARIN PAKCIK KU

Sewaktu kecil aku tinggal bersama nenekku dikampung Pulau MelayuEntah kenapa nama kampung tu sebegitu ,agaknya hanya orang melayu tinggal kat sana
 Seingat aku orang- orang inggeris pun  banyak berkeliaran kat situ almaklum padang golf kat depan..dan laut kat seberang jalan.
Dirumah nenek lah pertama kalinya aku nampak hantu,,   Aku masih ingat itu lah hantu pertama yang aku nampak, waktu tu jauh malam,nenek minta temankan  ketandas dan sewaktu nenek membuang air kecil aku duduk dibendul,Keadaan rumah ketika kejadian tu tak lah gelap atau terang sangat,kebetulan seorang pakcik iaitu (tunangan mak su) ku tidur kat serambi rumah,Nampaknya tidur pak cik tu nyeyak benar,Entah kenapa aku asyik memperhatikan tempat pakcik tu , tiba tiba ada lembaga yang seusia  budak 9 tahun dalam keaadaan berbogel dan memegang lembing, macam pengawal dan badan nya macam disalut tembaga berdiri tegak macam lagak seorang pengawal.
Tidak pulak dia nampak aku tapi aku ketakutan dan menjerit dan mata ku tak lepas dari melihat lembaga tu'Apalagi seisi rumah terbangun,lembaga tu pun berpaling dan bertukar menjadi monyet dan terus menerpa nak menyerang aku..ketika tu emak dah macam tahu apa yang nak dibuatnya..apalagi seberkas penyapu lidi tu lah senjata emak aku..Yang pelik nya mereka tak nampak cuma emak akan melibas penyapu lidi dimana saja aku tunjuk kan tempat monyet tu,,Agaknya monyet tu keletihan lepas tu dia pun ghaib.

Hari ini aku masih terfikir akan peritiwa tu dan kenapa lembaga tu  mengawal pak cik  dibahagian kiri disebelah kepala.Kemungkinan tu lah Qarin pakcik aku dan dah tua pak cik tu sekarang tapi nampaknya tak ada tanda-tanda nak solat,.Dan setiap kali berjumpa pak cik tu aku masih merasa tak selesa walau dah berpuluh tahun peristiwa tu berlaku.Dan perjalanan hidup pak cik tu pun penuh dengan segala ranjau yang sukar untuk dimengertikan...

No comments:

Post a Comment